Draknästet UF-edition


Idag är dagen då UF-eleverna på Gislaveds Gymnasium kan vara lite extra nervösa.

Draknästet UF-edition

De kommer nämligen att få presentera sina UF-företag inför en grupp på fem personer från näringslivet. Från Gislaved näringsliv AB är Nanne Abdurahmanovic, näringslivsutvecklare, med i panelen som lyssnar på presentationerna.

 

- Det ska bli roligt att vara med för första gången, jag ser verkligen fram emot det, säger Nanne.

 

Christer Claesson är Ekonomi-lärare på Gislaveds Gymnasium och sitter också med under dagen. Han berättar att det finns 15-16 UF-företag detta läsåret och tanken med denna dagen är att trimma dem lite inför UF-mässan på Elmia nästa år. Christer berättar vidare att under hösten som gått har eleverna fått startat upp företagen och utveckla sina affärsplaner. Nu börjar det hårda arbetet med att driva företagen och få dem att växa och bli stabila. Där kan drakarna hjälpa till i utvecklingen genom att ställa lite obekväma frågor för att få eleverna att tänk till kring sitt företag.

 

- Förhoppningsvis ska de få sig en tankeställare och kunna utveckla sitt företag och sitt affärstänk. Vi hade, för ett par år sedan ett gammalt UF-företag, som var med i den riktiga versionen av Draknästet. Då föddes tanken och vi tänkte, varför inte starta upp det, här, säger Christer.

 

Viktor Ek har företaget Fredags-Fika UF. Han är inte nervös inför presentationen men tror att hans kollegor i företaget kanske är det. Han ser fram emot att få berätta för drakarna om Fredags-Fika som samarbetar med Bernts och Bernards för att kunna leverera fredagsfika till företag i bygden. 

 

TILLÄGG:

Vinnare denna dag är Tout UF, som tillverkar tygkassar som passar perfekt i rullande kundkorgar i matvaruaffärer. De vinner dessutom 1000 kr. På andraplats kom ThPlast UF, som tillverkar plasthållare för schampo som kan hängas på duschstången hemma. På tredjeplats hittar vi Skinshop UF som är en säker återförsäljare via webb, säljer virtuella "skins" till spelet Counter Strike global (cs).

 

Text & bild: Matilda Björk, kommunikatör Gislaved näringsliv AB



2017-12-15